Petak, 18 listopada, 2024
NaslovnicaEdukacijaShrinkflacija iliti prljavi marketinški trikovi pomoću kojih nas varaju

Shrinkflacija iliti prljavi marketinški trikovi pomoću kojih nas varaju

Potrošači diljem svijeta su svjesni da je inflacija uzrokovala skok cijena, no gotovo neopaženo u svijet maloprodaje se uvukao fenomen shrinkflacije zbog kojeg također postajemo siromašniji. Shrinkflacija je proces smanjenja veličine, količine ili kvalitete proizvoda dok njegova cijena ostaje ista tj. nepromijenjena.

Primjerice, ovo znači da za isti novac dobijemo znatno manju količinu proizvoda. Svima nama se ponekad dogodi da u supermarketima u vrijeme divljanja cijena kakvo trenutno vlada u svijetu u kolica ubacimo omiljenu čokoladu, čips ili sok s mišlju kako naš omiljeni proizvod “nije” poskupio. No, to baš i nije tako. Primjerice, čokolada od 100 grama koja je koštala 2 km sada više nije “teška” 100 grama nego 70 grama dok je cijena ostala kao i prije “dijete”, 2 km. U potpuno istoj vrećici čipsa dođe manje čipsa ali više praznog prostora. Boca od soka je minimalno smanjena, oku neprimjetno promijenjena, no u njoj više nema 200 ml nego 170 ml vašeg omiljenog soka. Itd…

Osim smanjenja težine, proizvođač može isto tako smanjiti kvalitetu proizvoda, što je prosječnoj osobi gotovo nemoguće primijetiti. Primjerice, proizvođači euro krema stavljaju manje lješnjaka ili mlijeka u svoj proizvod supstituirajući ga nekim jeftinijim sastojkom. Na ovaj način proizvod je zadržao istu težinu no s manje kvalitetnih sastojaka, kojeg naravno plaćamo isto kao i prije.

Marketing je evoluirao do neslućenih razina. Nije rijetkost da vrećicu omiljenih grickalica proizvođači sa 500 smanje na 400, pa na 350 grama pri tome ne smanjujući cijenu. Na kraju ponovno vrate pakiranje od 500 grama koje nazovu “obiteljsko pakiranje, party pack, mega pack i sl.” ali sa znatno višom cijenom.

Shrinkflacija i inflacija, pakleni dvojac

Ovim smo fenomenom konstantno okruženi u prodavaonicama i supermarketima, a sve ga je češće moguće primijetiti u vrijeme visoke inflacije. Podizanje cijena nikad nije popularno, pa stoga proizvođači i trgovci radije pribjegavaju shrinkflaciji.

Shrinkflacija kao pojava posebno je uočljiva u vrijeme inflacije, praktički se s inflacijom odlično nadopunjuje ali nažalost na štetu krajnjeg potrošača. Najgora moguća kombinacija je smanjenje količine uz istodobno dizanje cijene proizvoda. Krajnji kupac gubi na oba fronta.

Mi to radimo zbog vas!

Proizvođači odvraćaju pozornost od smanjenja proizvoda s porukama “manje je više”, na primjer ističući zdravstvene prednosti manjih porcija ili ekološke prednosti manjeg pakiranja.

Ako bi se ovo opravdanje moglo donekle uvažiti u slučaju nekih proizvoda (mi smatramo da nikao ne može jer je cijena ostala ista) što ćemo sa čitavim nizom proizvoda poput toaletnog papira, vode, žitarica, brašna? Potrošači ove proizvode jednostavno moraju kupovati češće.

Zato kad sljedeći put uzmete svoju omiljenu grickalicu ili piće, nemojte samo provjeravati cijenu, provjerite i težinu. Mogli biste se suočiti sa “shrinkflacijom”.

POVEZANI ČLANCI

Zadnje objavljeno

- Advertisment -